Huhtikuu -Viskareilla turvataitoja

Huhtikuussa keskiviikkoisten kaverikerhojen teemana Säkkäröillä ja Väkkäröillä oli turva ja tärkeät ihmiset.

Turvataitokasvatuksella vahvistetaan lasten omia taitoja puolustaa itseään ja pitää huolta rajoistaan esimerkiksi kiusaamistilanteissa. Turvataitokasvatus on lasten omien voimavarojen ja selviytymiskeinojen vahvistamista. Sillä pyritään edistämään lasten itseluottamusta, tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä hyviä kaverisuhteita. 

Aloitimme uuden teeman mielikuvaharjoituksella, jonka jälkeen lapset saivat piirtää kuvan "Minä turvassa". Monille turvapaikka oli oma koti, mutta myös leluja ja mielikuvituspaikkoja piirrettiin. Piirustukset ripustettiin seinälle esille ja myöhemmin lähetettiin kotiin.

Toisella kerhokerralla mietiskelimme ja piirsimme tärkeitä ihmisiä. Keitä tärkeitä ihmisiä elämässäsi on? Miltä tuntuu kun on tärkeän ihmisen kanssa? Mitä tärkeän ihmisen kanssa voi tehdä? Teimme myös omat rajat- harjoituksen, jossa jokainen sai vuorotellen olla ryhmän keskellä ja määritellä kuinka lähelle itseään muiden haluaa tulevan. Huomasimme, että osa tykkää enemmän omasta tilasta kuin toiset.  Lapset olivat yhtä mieltä siitä, että tärkeät ja tutut ihmiset on helpompaa päästää lähelle kuin vieraat.

Viimeisellä kerhokerralla jatkoimme turva-teemaa keskustelukorteilla ja leikeillä. Lapset innostuivat erityisesti leikistä, jossa yksi lapsi valittiin piirin keskelle leijonanpennuksi ja yksi piirin ulkopuolelle hevoseksi (lapset saivat päättää ketä suojellaan ja miltä). Piiri oli pennulle turva ja yritimme pitää hevosen loitolla. Muistelimme myös jokaisen sukunimeä ja tosi hienosti lapset muistivat, osa jopa toisetkin nimet! Keskustelukorteissa mm. mietimme erilaisia tilanteita: Mitä voi tehdä jos eksyy kaupassa vanhemmista? Mitä voi tehdä jos tulee riitaa? Mitä voi tehdä jos loukkaa?

Muutaman kuukauden kuluttua nämäkin Viskarit aloittavat Esikoulun! Heidän maailma laajenee ja toivotaan, että he saavat kasvaa turvassa ja onnellisina

- Sanna 

Tunteiden taitajaksi

Olen tehnyt pian kolme vuotta työtä Vilskeen varhaiskasvatuksen erityisopettajana. Alusta asti minulle oli selvää, että tunnetaitojen opettaminen on tärkeää ja minulle sydämen asia. Jo kymmeniä kertoja olen kohdannut lapsiryhmät, heitä hoitavat ja opettavat aikuiset ja pienet ihmiset, toivottavasti kunkin heidän tarpeensa mukaan. Tämä on ollut mielenkiintoista ja antoisaa.

Pikkutalon tunnetaito-opetuksessa on keskitytty vuorovaikutukseen, joka tapahtuu aikuisen ja lapsen välillä. Lasten kanssa on opeteltu vuorottelua ja hyvää kohtaamista. Koskettamiseen on kiinnitetty paljon huomiota, lapsia on silitelty ja pompoteltu. Heidän kanssaan on rakennettu luottamusta, joka on pienen ihmisen maailmankatsomuksen perusta.

Hippula-Vimpuloiden kanssa on nimetty tunteita, väännetty naamat iloisiksi-vihaisiksi-pettyneiksi-pelästyneiksi ja vaikka miksi ja katsojan silmissä se on ollut hulvattoman hauskaa! Jo nämä 2-3-vuotiaat lapset ovat myös taitavia kertomaan, piirtämään ja kuvailemaan, mikä saa tunteet pintaan, mutta seuraavaksi mietitäänkin, miten tunteisiin olisi sopiva reagoida. Pienten tunnehetkiin olen ammentanut menetelmiä TheraPlay- vuorovaikutusleikistä.

Hulinoissa on harjoiteltu ahkerasti ryhmässä toimimisen- ja kaverina olemisen taitoja. Näitä taitoja on toki harjoiteltu muissakin hetkissä teoriaan tutustuen ja empiirisin harjoituksin. Piki-kirjat ovat olleet jo viime toimintakaudella mukana kaveritaitojen harjoitusten runkona ja lapset hoksaavat nokkelasti satujen ja tarinoiden symboliikkaa. Monia tunteita on käsitelty piirtäen, maalaten tai liikkumalla. Hulina-ikäiset ovat mestareita säännöissä. Säännöt ovat selkeästi muistissa, mutta niitä ei aina muisteta noudattaa. Ja sitähän tämä elämä on, opettelua.

Säkkärä-Väkkäröissä on viime toimintakauden ajan pidetty kaveri-keskiviikkoa. Keskiviikkoisin on harjoiteltu ystävän kanssa yhdessä toimimista, vahvistettu itsetuntoa erilaisin harjoituksia, puhuttu turvataidoista ja pohdittu hyvän ystävän ominaisuuksia, itsekin sellaiseksi pyrkien.

Vilske velvoittaa – projekti, joka alkoi viime syksynä, oli ajateltu tukemaan lasten kasvua yhteisön jäsenenä yhdessä huoltajien kanssa. Päiväkodissa tapahtuva opettaminen ja kasvattaminen ei yksin riitä, koti on lapsen tärkein oppimisen paikka- kaikissa elämässä tarvittavissa taidoissa.

Kaikki vanhemmat haluavat lapselleen hyvää. Jokaisen äidin, isän tai lapsesta huolehtivan sydämessä piilee toive siitä, että lapsi saisi elää onnellisena ja säilyisi turvassa maailman myrskyissä.

Parasta, mitä voit vanhempana lapsellesi (ihan pienestä pitäen) opettaa on

-sinnikkyyttä > tärkeiden asioiden puolesta täytyy olla valmis näkemään vaivaa, on se sitten uuden oppiminen, yhteiseen hyvään ponnistaminen tai muu lopputulos, joka on ponnistelun arvoinen.

-itsesäätelytaitoja > tunteet ovat sallittuja ja luonnollisia, mutta miten niitä tunteita voi kohdata ja käsitellä onkin jo paljon vaikeampi juttu.

-kyvyn empatiaan > opitaan pitämään rakkaista huolta ja niistäkin, joita ei rakasta.

Ole näiden taitojen pienelle oppijalle malli. Puhu, huomaa, kannusta ja myös vaadi.

Hyvää kesää kaikille !

Terveisin Heli

 

 

 

 

 

Maaliskuu - Vilskeen Metsä-sadun 7. Luku rakentuu

Maaliskuussa oli jälleen Säkkäröiden ja Väkkäröiden vuoro jatkaa metsä-satua.

Eskareiden upean näytelmän jälkeen aloitimme oman osamme lukemalla lapsille sadun ääneen. Lapset muistivat tosi hyvin, mitä näytelmässä oli tapahtunut - varsinkin kohtaus jossa oli noita, oli jäänyt heille mieleen. Muistelimme myös aiempia osia sadusta: mitä niissä tapahtuikaan? Mitä kaikkia hahmoja meillä on jo olemassa?

Pienryhmissä lapset saivat keksiä, mitä sadussa sitten tapahtuu. Ideoita tuli paljon, mutta ne olivat kaikki hyvin samanlaisia. Lapsilla oli siis selkeä visio siitä, mitä 7.luvussa tapahtuisi! Tässä vaiheessa lapset saivat äänestää, millaisen esityksen haluaisivat toteuttaa. Ääniä saivat mm. sorminuket, elokuva, varjoteatteri ja pehmolelut. Eniten ääniä keräsi perinteinen näytelmä, joten se valittiin toteutustavaksi.

Näytelmän käsikirjoitus alkoi saada muotonsa ja luimme sitä lapsille. Teimme toivottuja muutoksia ja lisäyksiä. Jokainen lapsi sai ilmoittautua niin moneen rooliin, kuin halusi. Näistä jokaiselle valikoitui yksi sopiva, jolle alettiin suunnitella rooliasua.

Pidimme harjoituksia ja keksimme yhdessä uusia juttuja. Askartelimme rekvisiittaa, kuten timantteja. Lisäsimme näytelmään tanssin ja lapset saivat ehdottaa siihen sopivaa musiikkia - musiikiksi valikoitui Harry Potterin tunnusmusiikki.

Esityspäivää odotettiin kovasti ja vanhemmat tekivät upeaa yhteistyötä asujen kanssa. Molemmat esitykset sujuivat yli odotusten ja innolla odotamme jo seuraavaa lukua!

- Sanna 



Eskarit loivat metsässä metsäsadun seuraavan luvun

Eräänä helmikuisena keskiviikkona eskarit lähtivät perinteisesti eväsretkelle. Oli sateinen keli, päätimme ottaa mukaan kaksi pressua, niistä saimme tehtyä yhteisen sateensuojan. Päädyimme metsään lähellä Vilskettä. Saavuttuamme metsään pidimme yhteisen aamupiirin, missä kävimme läpi mikä päivä tänään on, mikä kuukausi on, ja mikä vuosi on, ja kävimme myös läpi mitä olisi aikomus metsässä tehdä. Tärkeää on myös, että jää aikaa vapaalle leikille. Kyseisenä keskiviikkona kun saimme aamupiirin päätökseen, niin pystytimme pressut ja eskarilaiset saivat nauttia eväistään pressujen suojassa. Samalla kun eskarilaiset söivät eväitään, rupesimme yhdessä miettimään seuraavaa metsäsatua. Miten metsäsatu jatkuisi, mitä tapahtuu sadussa ja miten eskarilaiset esittävät sadun muille viskeläisille. Eskarilaisilla syntyi heti eri ideoita mitä metsäsadussa voisi tapahtua. Yhteinen sävel löytyi heidän kesken saman tien. Eskarit keksivät roolit itselleen, ja heillä tuli ajatus myös, miten he esittäisivät metsäsadun, eli näytelmän. Tästä lähti metsäsadun seuraava luku käyntiin. Rupesimme heti palattuamme Vilskeeseen työstämään tarinaa, miettimään rooleja ja myös lavastusta. Näytelmä koostui seuraavista rooleista: Neiti Kevät, Noita, Taivaan neitoja, Oravakuningas, Oravakuningatar, Oravanpoikaisia, Koira, ja Bambi. Näytelmä koostui myös eri äänitehosteista mistä eskarilaiset myös vastasivat. Tarinan alku syntyi jo kyseisenä metsäretkellä; Etsitään Neiti Kevättä, Oravanlinna on timanttilinna, myrskyä, ja tarina päättyy siten että Kevät saapuu.

Erika ja Aino löysivät aivan ihanan uuden kevätlaulun mikä sopi kuin tehtynä metsäsadun loppuun esitettäväksi. Kun tarina oli kirjoitettu ja saatu paperille niin alkoivat harjoitukset.

Kyllä se niin on, että harjoittelu tekee mestarin, ja tässä tapauksessa mestareita. Harjoittelimme, harjoittelimme ja taas kerran harjoittelimme. Sitten koitti perjantai, jolloin oli tarkoitus esittää metsäsadun seuraava luku muille vilskeläisille. Eskarilaisilla oli kaksi esitystä. Perjantaina ennen h-hetkiä ehdimme käymään läpi esityksen vielä kerran. Kihelmöivää jännitystä oli ilmassa, oli aivan ihana tunnelma. Ensimmäisen esityksen jälkeen eskarilaiset olivat niin iloisia ja innoissaan. Esitys oli osunut ja uponnut täysillä yleisölle. Ja kun toinen esitys meni vielä paremmin kuin ensimmäinen niin eskarilaiset eivät olisi halunneet, että esitykset päättyvät. Yleisö oli aivan haltioissaan ja olisivat halunneet nähdä esityksen uudestaan ja uudestaan. Esityksien jälkeen vedimme metsäsadun ja esitykset yhteen. En pysty sanoilla kuvailemaan kuinka ylpeitä olemme eskareista, heidän suunnitellusta, harjoittelusta ja esityksistä. Harjoittelujen sinnikkyys palkittiin yleisön kiitoksella. Haluan sanoa KIITOS ESKARIT! ja KIITOS METSÄ, kun annoit eskareille inspiraation.

Ja muistakaa että metsä sinänsä antoi Eskareille ideoita, jotka johtivat seuraavaan metsäsatuun. Metsä antaa voimaa ja mahdollisuuden jokaisen loistaa. Metsässä mikään ei ole rajana mielikuvitukselle, ja kaikki on mahdollista.

-Anna